Tuesday, July 31, 2012

Sista fotbollsinlägget med gänget

Fotbollen är grym. Det är mycket mer lidande och ångest än glädje och eufori. Floskler, klyschor och kliché.


Ett bottenlag har inte bara sina nerver emot sig, de har domaren, publiken och själva fotbollen som tycks rulla annorlunda för dem.
Det återstår 13 matcher i Allsvenskan 2012, det innebär 39 poäng att spela om och GAIS har idag sex poäng upp till kvalplatsen.

Jag är övertygad om att GAIS kommer åka ur Allsvenskan. Det är inte slentrianpessimism, jag talar av erfarenhet. Lag som ligger sist när två tredjedelar av säsongen har spelats klarar sig i 99 fall av 100 inte kvar i divisionen.

Varje gång jag tänker på GAIS i år får jag en minnesbild från 1996 i huvudet. 1995 hade klubben överraskat de flesta och tagit en tredjeplats i Söderettan och därmed en kvalplats till Allsvenskan där GAIS mötte Norrköping i två matcher. 1-1 hemma och 1-2 (om jag minns rätt) borta gjorde att GAIS fick spela kvar i Söderettan 1996, men, trodde alla, som ett givet topplag.

Så blev det inte. En tung säsong slutade med degradering till landets tredjedivison. Minnesbilden jag talade om är från Ruddalen efter en förlust mot Frölunda då gaisklacken riktar all sin ångest och vrede mot domaren. Som vanligt i liknande situationer, bör tilläggas. Jag minns inte varför och jag minns inte vad Frölunda vann med. Jag minns inte hur många matcher som återstod av säsongen, men jag minns att det gick upp för mig och förmodligen de flesta andra gaisare på plats att GAIS skulle komma att åka ur serien.

GAIS dåvarande tränare, den supersympatiske Bengt-Arne Strömberg, försökte lugna upprörda supportrar som halvhjärtat försöker ta sig över staket in på planen, eller åtminstone gör sitt bästa för att sparka sönder det samma efter slutsignalen. Jag hör i minnet honom säga: ”Vi kommer ordna det här! Jag lovar! Vi grejar det här!”

Vi visste att han ljög. Jag tror att han själv visste att han förmodligen ljög också.

Det kändes likadant på Rambergsvallen igår. För vad som kändes som tionde gången i år förlorar GAIS i slutminuterna eller på övertid. Övertid förresten, i nionde(!) övertidsminuten gör Häckens Waris Majeed 3-1 och firar målet genom att springa fram till gaisklacken gestikulera yvigt och visa upp t-shirten han bär under den gulsvartrandiga matchtröjan: ”Allah Akhbar” i svart text på vit bomull.

Jag är ateist. Jag skiter i om människor tror på treenigheten, Allah och Muhammed eller Gamla Testamentet. Folk får tro på vad de vill. De bör inte göra det, men de får göra det. Det är lite som rökning – osunt men tillåtet.

Hisingen Hardcore
Poängen är alltså inte att Allah Akhbar skulle vara mer provocerande än, exempelvis, ”Jesus rockar Bankeryd.” Poängen är att alla elitfotbollsspelare vet att man inte springer fram till motståndarsupportrar och firar ett mål. Det är, vare sig det är rimligt eller ej, ett sådant beteende som föder upplopp, slagsmål, skadegörelse eller ”bara” klassiskt läktarhat.

Waris Majeed fortsätter några minuter senare, efter att slutsignalen ljudit, att demonstrativt springa fram till GAIS lagkapten Fredrik Lundgren i uppenbart syfte att provocera honom när Lundgren är på väg fram till gaisklacken. Wajeed gestikulerar återigen yvigt mot gaisklacken. Hans egen klick, 14 inflyttade smålänningar, en trumma och en stackars student i en getingmaskot-kostym har han inte en tanke på att fira segern med.

Men, åh, tänker ni: Vilka rasistiska glåpord utsattes in Waris Majeed för av gaispöbeln tidigare under matchen? Här är det ärliga svaret som jag kan svära vid vilken imaginär gud som helst: Inga. Zip. Null. Nada.
Det buades när han föll, tämligen enkelt (en kraftigare spelare hade inte fått straff) i en duell med GAIS nyinbytte målvakt Henri Sillanpää och ordnade en (förmodligen) – trots allt – riktig dömd straff åt sitt lag i 87:e matchminuten.

Ibland tänker jag att jag verkligen inte hoppas att min son blir fotbollsintresserad. Jag tänker det inte för att jag skäms över fotbollspublikens beteende. Visst, det babianhane-vrålas, svärs, spottas och sparkas på staket. Men det är fotbollsspelarna som är de verkligt usla förebilderna. Dessa bortskämda, överbetalda, illojala, konstant fuskande opportunister.

Inget av det jag vill lära min son om ärlighet, lojalitet och rättvisa finns att hitta på en fotbollsplan.

1 comment:

  1. butiks kassa

    Vi erbjuder Kvalité och snabb service och vet att det är mycket viktigt att få saker gjort snabbt , därför kan vi erbjuda service avtal Från 99:-/mån så du får snabbt på plats service (även distans avtal)och så ser vi till att du alltid håller ditt kassasystem uppdaterad med den nyaste programvaran!

    Kontakt información:

    Norra Ågatan 5 A Arboga Västmanland 732 31
    teléfono: 0589-10031
    Site: www.kassanetto.se

    ReplyDelete