Thursday, August 9, 2012

Oh, Carol

Jag föraktar mig själv lite för vad jag nu ska skriva.


Nätverket 50/50 ondgör sig, i en obligatorisk artikel i dagens Göteborgs-Posten, över det faktum att 75 procent av artiserna på Way Out West är män. Jag vet att jag kommenterat det här tidigare. Jag vet att jag borde släppa det. Jag vet att yadda-yadda-yadda för-ett-gott-skäl.

Men vi gör så här istället. Lite interaktivitet, du som läser det här kan göra det själv eller du säga till en vän att göra det: Sätt ihop en egen fiktiv festival där 50 procent av musikerna som framträder ska vara kvinnor. Titta på Way Out Wests hemsida och räkna hur många artistnamn som deltar.

Inte så svårt?

Okej.

Men reglerna är så här: 50 procent av ALLA musiker på scenen ska vara kvinnor alltså inte bara de i rampljuset. Att hitta 50 procent kvinnor som sjunger är kanske inte så svårt, men i den här festivalen ska 50 procent av alla gitarrister, basister, trummisar, klaviatursspelare, DJ:s, vilka instrument ni vill vara kvinnor.

Okej. Sätt igång. Kommentatorsfältet här nedan är öppet! Spread the Word!

Jag ska inte säga att er festival (glöm inte att den ska sträcka sig över fyra dagar och innehålla lika många artister som Way Out West gör!) kommer bli ganska kass.

Ni kanske har järnkoll. Sheila E är ju given, eller hur. Hur får ni hit Carol Kaye förresten? Världens bästa elbasist. Hon är 77 år gammal. Ni känner väl till Carol Kaye? Inte? Vad genant.

No comments:

Post a Comment