Wednesday, August 1, 2012

Silly Wasn't I?

Igår:
– Varför lyssnar du på så hög musik i din hörlurar, frågar Jenny.
– Eh. Vet inte… Måste… Eh… *sänker volymen*

Idag:
– Vad är det för elände du lyssnar på, frågar kollega.
– Hörs det?
– Jaa! *skratt*
– Det hörs ända hit, säger annan kollega.
– Du förstör din hörsel, säger tredje kollega.
– Jag vill inte höra mina egna tankar…
Fjärde kollega ler.

Innan iPods och iPhones, eller ännu hellre innan cd-walkmen eller kassett-walkmen. Vilken hemsk tid. Jag vet, för jag orkade inte alltid bära omkring på otympliga spelare och diverse ljudbärare.
Tvungen att lyssna på snorande, hostningar, harklingar och värst av allt: plattetyder. Jag vill inte höra bilar. Jag vill inte höra hundar. Jag vill inte höra prasslet av Metro eller vilken som är nästa hållplats. Jag vill inte höra vad du gjorde i helgen. Jag vill inte veta vad du ska göra i helgen. Jag vill inte veta var du köpt din tröja (Ullared, no doubt). Jag vill inte höra om Spanien, inte om Chamonix, inte om vädret, din middag eller dina barn. Jag känner inte dig och jag vill fortsätta så.

Du skulle inte tycka om mig ändå.

Jag ser inte på OS. Jag ser inte på schlagerfestivalen. Jag ogillar Glenn Hysén. Fel, jag ogillar alla Hyséns. Jag tycker inte att det känns skönt efter man har tränat. Jag tycker inte våldtäktsmän ska avrättas. Jag tycker inte vi ska hjälpa svenskar först. Jag tycker inte att det inte finns något dåligt väder. Jag tycker inte att Zlatan är ett geni. Jag tycker inte att Kent, Coldplay, The Cure, Depeche Mode, U2, Laleh eller Leonard Cohen säger ett smack om mitt liv. Jag tycker att Anna Ternheim och Marcus Krunegård är obegåvad. Jag tycker att böcker om – och fascination för – massmördare avslöjar dålig smak. Jag tycker att bilder på din lunch är tämligen ointressanta. Jag tycker att Carolina Klüft är en usel förebild för unga flickor. Jag tycker att Charles Bukowski är en utmärkt förebild för unga pojkar.
Jag skäms när jag tänker på saker som jag sagt och gjort.

Du skulle inte tycka om mig alls.

Jag vill lyssna på Sharon Forrester.

Fröken Forrester

No comments:

Post a Comment